Lûtsen en Bianca in IJsland

Walvissen, vergezichten en een eland

Het is nu zondagavond zes uur, in Nederland al 11 uur, en het eerste deel van onze reis zit er bijna op. Ik typ dit in een Bed and Breakfast ergens dichtbij Halifax airport, waar we de nacht zullen doorbrengen. De luchthaven is 2 1/2 à 3 uur rijden vanaf Anna en Gerards huis, wat zou betekenen dat we rond 3 uur vannacht uit bed zouden moeten om onze vlucht naar Calgary te halen. Nu hoeven we 'pas' om half 6 te vertrekken, vandaar. Hier is wel Wifi, dus ik zal wat foto's van onze belevenissen van de afgelopen dagen plaatsen.

Na onze kennismaking met de familie en de omgeving van Antigonish, vertrokken we donderdagochtend naar het oosten voor de Cabot-trail, een prachtige route over Cape Breton Island, het eiland boven Nova Scotia, te bereiken via een brug. Hett is prachtig weer, rond de 24 graden en zonnig. In het plaatsje Cheticamp gaan we een Whale watching cruise doen, wauw! We varen de haven van Cheticamp uit en varen de Atlantische oceaan op en zien al snel wat vogels, die de resten van de maaltijd van de walvissen opeten. En dan zien we ook een walvis! :-) een Minkewhale. En ja hoor, er zijn er nog meer! Een geweldige ervaring en heel bijzonder om deze grote beesten te zien.

Daarna maken we een wandeling in Cape Breton National Parc. Omdat het inmiddels al aaardig laat is, besluiten we te overnachten in Cheticamp in een mooi gelegen motel. En omdat we in een vissersdorp zijn, dat beroemd is om zijn kreeften, besluiten we kreeft te gaan eten. Een unieke ervaring, en nog lekker ook!

Vrijdag 5 juni gaan we verder met de Cabot Trail. We rijden door prachtig afwisselende natuur, zowel kust als bos. En dan ineens, terwijlde halve auto ligt te slapen, zie ik ineens een eland, jawel! Helaas is er geen bewijs in de vorm van een foto, dus geloof me zo maar, maar toch :-) Ook vandaag maken we wandelingen, deze keer naar watervallen, ook erg mooi. Prachtige vergezichten over de oceaan.

Onderweg naar Anna en Gerards huis eten we pizza. Je kunt hier kiezen uit verschillende formaten pizza, en kennelijk is het heel normaal dat je met meerdere een grote pizza bestelt. Dat doen wij ook maar: met 5 personen een pizza, formaat wagenwiel! Wel erg lekker. MOe maar vol geweldige indrukken belanden we weer in Antagonish.