Lûtsen en Bianca in IJsland

Naar het westen en IJsland vanaf het water

Zaterdag 19 juni 2010

Vandaag staat een rit naar het westen op het programma, naar het schiereiland Snaefellsness en de plaats Stykkisholmur. Al vlot na het verlaten van Varmahlíd komen we bij de Godafoss, inderdaad, een waterval en een mooie ook. Hij is behoorlijk breed en het water valt rap.

Na dit natuurgeweld voert de ringweg ons naar de plaats Akureyri, een stad voor Ijslandse begrippen, het is de grootste plaats van west-Ijsland. We wandelen een rondje door de stad en drinken een heerlijk bakje koffie, waarna we verder rijden.

Ondanks een goede routebeschrijving gaat er toch ergens wat mis, want we zitten op de verkeerde weg. Vreemd, hebben we dan gewoonweg een afslag gemist? Het lijkt er wel op. Gelukkig leiden er meer wegen naar Rome, of naar Stykkisholmur in dit geval, dus komen we er toch nog via een omweg van 20km. Het landschap verandert trouwens wel, we zijn nu echt de bergen uit en het lagere heuvelland in. Ook hier is het erg mooi.

Na een rit van ruim 300 km komen we bij ons hotel in Stykkisholmur. Er is niemand, maar er staat wel een telefoon omm een nummer te bellen, dan komt er iemand binnen 5 minuten. Inderdaad, 3 minuten later staat de beheerder voor onze neus en krijgen we de sleutel.

Na onze bagage te hebben uitgeladen gaan we naar de Tourist Information, dat in het clubhuis van de zojust (weer?) geopende golfclub zit. Het meisje suggereert een boottocht langs de vele eilandjes van de fjord hier (de Breidafjördur). Dus na de nodige foldertjes en een handige kaart van het gebied te hebben gescoord, rijden we naar de haven om een boottocht te reserveren. Dat is helemaal niet nodig volgens de medewerker van het bootbedrijf, gewoon morgenochtend komen is genoeg. OK, dan gaan we maar een stukje wandelen door de haven en de daarbij gelegen rots, om vervolgens heerlijk vis te eten.

zondag 20 juni 2010

Natuurlijk gaan we eerst ontbijten en daarna wandelen we naar de haven, om kaartjes te kopen voor de boottocht van 11u. De boot, een flink schip met een vrouwelijke kapitein, voert ons langs de talloze eilandjes die hier in de fjord liggen. Het zouden er rond de 2500 zijn, volgens de kapitein, als alleen diegenen met gras erop worden geteld. Bij sommige eilandjes stoppen we even en vertelt ze wat er zoal te zien is. We zien wederom papegaaiduikers en diverse meeuwen en komen zelfs heel dichtbij kuifaalscholvers! Ook zien we 'gewone' aalscholvers en allerlei eenden, vooral eidereenden met veel jonge eendjes.

Bij een ander eiland broedt een paar zeearenden, waar we weliswaar niet heel dichtbij mogen komen, maar waar we wel goed zicht op hebben. Dit paar broedt hier elk jaar. Een imposant gezicht, die enorme vogels. Gelukkig is de telelens mee, dus kunnen we nog best aardige foto's maken.

De hele tocht duurt 2 ½ uur en is superleuk, hoewel er een heel koude wind staat. Gelukkig is er een café aan boord, dus een kopje koffie benedendeks warmt ons weer op. Na de boottrip lopen we weer naar het hotel en pakken Jimmy om eerst naar de supermarkt te rijden, waar we inkopen doen voor de (late) lunch. Dan rijden we richting het westen van het eiland en picknicken onderweg in de auto.

We rijden over een fraaie kustweg verder richting de plaats Ólafsvík, waar we afslaan, een heel klein bergweggetje in. De weg voert ons vlak langs de Snaefellsjökull, inderdaad, een gletsjer. Helaas hangt hier dikke mist, waardoor we maar een klein stukje gletsjer zien en de hoogste berg van dit schiereiland helemaal niet zien. Je schijnt die vanuit het 120 km verderop gelegen Reykjavik te kunnen zien, maar dan moet het wel helder weer zijn. Nou ja, misschien krijgen we een kans om de gletsjer vanuit Reykjavik te zien.

Na het smalle maar spectaculaire weggetje komen we bijj een klein kustplaatsje, waar een koffietentje staat. Dat lijkt ons wel wat en we rijden er heen. Het is inderdaad een koffietentJE, een heel klein huisje met 4 tafeltjes, maar de koffie en de wafel smaken super. Het huisje staat vlak bij een vogeelrots, waar we na de koffie naar toe wandelen. Hier broeden talloze meeuwen van divers formaat, maar ook alken en gewone zeekoeten, vogels die wel wat weg hebben van een papegaaiduiker, maar ook wel op een pinguin lijken. Het schijnt er ook familie van te zijn. Indrukwekkend!

We rijden weer richting Stykkisholmur en gaan daar lekker eten. Morgen gaan we al weer naar ons laatste hotel, in Reykjavik. Nog maar 3 nachten op Ijsland!