Lûtsen en Bianca in IJsland

Vogels!

maandag 14 juni 2010

Bijtijds uit de veren om de autorit aan te vangen naar Egilsstadir. Eerst langs de fjordenkust, waarbij we in het plaatsje Djúpivogur zijn gestopt voor een koffiebreak en een fraaie wandeling langs de kust. We zagen vele vogels, o.a. diverse eenden, meeuwen en een raaf. Ook vele vogels met veel kabaal, bang dat we hun kuiken aan zouden vallen? Hoe dan ook, het werd op een gegeven moment behoorlijk mistig en we konden de witte paaltjes niet meer volgen, dus zijn we op een rots geklommen en hebben zo een shortcut genomen richting Jimmy.

En verder langs de kust, prachtige fjorden en zandvlaktes. Bij Breiddalsvik moesten we kiezen of we de ringweg wilden volgen, landinwaarts, of de kustroute. Omdat de ringweg ons langs het binnenland voerde, besloten we die te nemen. Dat was de moeite meer daan waard, we reden door een prachtige hoogvlakte en later via het Skridalur rivierdal. Onderweg hebben we gelunched bij een vuurtoren.

We overnachten in Hotel Edda in Egilsstadir, een school, minder fraai dan het vorige hotel maaar goed, we doen het er maar mee. Lopend verkennen we het dorp en na een kopje koffie gaan we naar de VVV. De vrouw daar doet ons diverse suggesties voor morgen aan de hand, dus dat wordt een mooie dag.

dinsdag 15 juni 2010

Vroeg uit de veren, want volgens de mevrouw van de VVV zijn de papegaaiduikers dat ook. We rijden via voornamelijk gravelweggetjes naar het noorden, naar het plaatsje Borgarfjördur eystri. Onderweg passeren we diverse meertjes en gaan we een bergpas over. We rijden Borgarfjördur door naar de 5 km verderop gelegen haven, waar een vogelrots moet zitten met papegaaiduikers. De vogels zitten 's nachts en 's morgensvroeg bij hun nesten en gaan overdag vissen, om in de namiddag terug te komen volgens de VVV-meevrouw, dus om 8:45u zijn wij bij de vogelrots. En inderdaad, we spotten al snel de eerste papegaaiduikers, koddige zwart-witte vogels met een gekleurde snavel. Ze vliegen af en aan, vermoedelijk om hun jong te voeren? Hoe dan ook, we klimmen een observatieplatform op en genieten van alle vogels. Behalve papegaaiduikers zitten hier ook eidereenden, drieteenmeeuwen en noordse stormvogels, ook een meeuwensoort. Het is een geschreeuw van jewelste!

Na genoeg foto's te hebben gemaakt, rijden we naar het dorp terug. Daar zit, midden in het dorp, een vogelobservatiehutje waar we harlekijneenden, eidereenden, scholeksters en allerlei andere vogels zien. En dan is het tijd voor een bakje koffie bij een stenenwinkeltje annex café. We beklimmen ook de er tegenover gelegen elfenheuvel, waar volgens de legende de elfenkoningin van Ijsland verblijft. In elk geval heb je er een fraai uitzicht over de omgeving.

Na deze vogelervaring gaan we met Jimmy terug over de pas en steken we dwars het brede rivierdal over om de weg naar Húsey te nemen. Húsey is een stipje op de kaart, een enkele boerderij waar een 20 km lange gravelweg naar toe loopt, vlak aan de brede fjord. We maken een wandeling door het natuurgebied daar en zien wederom allerlei vogels, o.a. watersnippen, kleine jagers, noordse sternen en sneeuwhoentjes.

De weg terug gaat weer over de gravelweg. We rijden dicht langs de brede rivier, waar zeehonden zwemmen en liggen te luieren. Een mooi plekje voor de late lunch. Na onze boterhammetjes met jam (de kaas is op) rijden we terug naar Egilsstadir, grotendeels over gravel met links en rechts meertje en veel schapen. Die schapen met hun lammeren lopen hier gewoon los en ze grazen overal waar maar wat eetbaars voor ze is. Verder zijn ze gek op lekker liggen herkauwen op de weg en op het laatste moment opstaan en paniekerig gaan rennen.

Zo, we zijn aan het eind gekomen van een dag waarop we veel gezien hebben en veeeeeel foto's gemaakt hebben!