Lûtsen en Bianca in IJsland

De stad uit, de natuur in!

10 juni. Na 2 nachten in Calgary is het tijd de stad te verlaten. We gaan de Rocky Mountains in! Al rijdend richting de Rockies zien we de besneeuwde bergtoppen steeds dichterbij komen, een prachtig gezicht. Na goed een uur te hebben gereden, rijden we Banff National Park in (wel eerst even betalen, dit geld wordt gebruikt voor het onderhoud en zo van de parken). We rijden nog geen half uur in het park of we zien al een beer!

Surprised
We besluiten een stuk over de Bow Valley Parkway te rijden, dat is de oude weg door het NP, er is daarna een snelweg aangelegd maar daar kun je minder makkelijk stilstaan. De oude weg is geweldig mooi: veel naaldbos,, met uitzicht op de bergen, afgewisseld met weide-achtige velden. We zien een koppel Bighorn-schapen die zich weinig aantrekken van het verkeer. Ook zien we een elk, een soort hert. Mooi!

Langs de weg staat keurig met borden aangegeven waar een wandeling is, of een picknickplaats, of een bezienswaardigheid. Reuze handig! We lopen door de Johnston Canyon naar de Johnston Falls. Zie de foto's!

Het eigenlijke plan was om door te rijden naar Kootenay NP en dan terug naar Banff, waar we een hotel hebben geboekt, maar omdat José helaas ziek is geworden (buikgriep?) rijden we terug naar Banff. Gelukkig zijn de hotelkamers al klaar, dus kan ze op bed. Wij gaan met ons drieën Banff verkennen en wandelen nog een stuk. Er zouden op dat pad 3 Grizzlies gezien zijn, maar we trefffen ze niet meer. Dan gaan we maar eten. Marc, Tony Roma's is inderdaad geweldig om spareribs te eten!

11 juni. Helaas is José nog te ziek om op pad te gaan, dus gaan we met ons 3-tjes weer in de auto richting Lake Louise. We hebben ontdekt dat er een supermarkt vlakbij het hotel is, dus ons ontbijt is nu brood met jam en kaas! Beter dan bij de Mac ontbijten... Lake Louise is erg druk, maar wel een mooi meer met zicht op de gletsjers.

Na Lake Louise gaan we naar het vlakbij gelegen Lake Moraine. Dit meer is watkleiner maar minstens net zo mooi als Lake Louise. Er ligt zelfs nog ijs op het meer

Surprised
door de wind die er staat, kruit het ijs enigzins wat een hheel apart geluid geeft. Prachtig om te zien, ook!

Na de lunch (brood bij de auto ;-) ) gaan we naar Kootenay NP. In dit park ligt het punt waarop de verdeling is van de ene helft van het water richting de Atlantische oceaanen de andere helft richting de Pacific oceaan. Marble Canyon is het volgende punt dat we bekijken, een heel smal maar heel diep ravijn. In 2003 is hier een grote brand geweest, en de gevolgen daarvan zijn nog goed te zien: veel dode/zwarte bomen. Verder bekijken we nog de Paint Pots, gekleurde bronnen. In het verleden werd hier oker gewonnen (voor kleurstof).

Dan is het wel tijd om terug richting Banff te gaan. Met Joségaat het nog niet zo, en we bellen een dokter. Hij bekijkt het allemaal en mijn diagnose klopt aardig ;-) een maagdarminfectie. Hopelijk gaat het snel beter na een spuit met antibraakmiddel en een antibioticakuur.

Morgen vertrekken we richting Jasper, nog steeds in de nationale parken. Wordt weer vervolgd!

Margreet

Wat vervelend dat José ziek is, hopelijk gaat het snel weer wat beter en kan ze weer meegenieten van al het mooie wat jullie zien en meemaken!

Veel plezier nog! Ik doe een beetje mee dankzij jullie verhalen! ;)

Liefs Margreet

Maureen

Heej mensen van het goede leven,

Leuk om weer wat van jullie te lezen.
Zo te lezen hebben jullie het goed naar jullie zin in de mooie natuur van Canada.
En tja de Mac kan je bijna niet omheen daar he. Haha.

Vervelend dat josé ziek is geworden, hopelijk knapt ze door de medicatie snel op en kunnen jullie met zijn 4en de reis vervolgen.
Geniet er van!

Liefs
Maureen

Jenny

Hoi hoi,

Heel veel beterschap Jose!!
Ik hoop dat je snel weer op knapt met de antibiotica kuur en dat je weer snel mee kunt op jullie avontuur. ontzettend leuk om het mee te beleven via jullie verhaal

groetjes aan iedereen.

xxx Jenny

marijke

Beterschap Jose!!!

Hopelijk knap je snel weer op. Laat je maar verwennen!Groetjes voor iedereen en een knuffel van Boris en Juultje die heel goed en prima verzorgd worden door de buren.
DOEI, Marijke