Lûtsen en Bianca in IJsland

De Icefields Parkway

Vandaag vertrekken we uit Banff, richting Jasper, dat bijna 300 km van Banff ligt. Gelukkig is José niet meer zo misselijk, en kan ze gewoon mee

Wink
maar beter is ze nog niet. Maar goed, we gaan op weg. We stoppen nog even bij Lake Louise om José ook van dit prachtige meer te kunnen laten genieten. Langs de weg staat telkens keurig aangegeven waar debezienswaardigheden zijn. We stoppen bij verschillende punten, onder meer bij: Crowfoot glacier, inderdaad en gletsjer in de vorm van een kraaienpoot, alleen is de 3e teen van de poot inmiddels weggesmolten. So wie so zijn veel glestjers veel kleiner dan ze waren, in elk geval voor een deel ten gevolge van de klimaatveranderingen. We zien hier zoveel grote bakken van auto's, dat het ons niet meer verbaast. Onze huurauto is ook niet zo zuinig als onze Golf
Wink

Het volgende punt is het Peyto Lake, een prachtig turquoisekleurig meer (zie foto!). De blauwe kleur komt door de stoffen die door het smelten van de gletsjer in het water komen, waardoor het blauwe liicht gereflecteerd wordt. Vlak daarna zien we ineens een paar auto's langs de weg staan. Dat betekent meestal dat er wat te zien is, dus echte toeristen als we zijn, stoppen wij natuurlijk ook. We kijken eens goedin de diepte naast de weg en daar loopt een beer met een jong! En deze keer hebben we het wel op de foto!!!

Verder richting Jasper, Banff NP uit, Jasper NP in, waar we een van de meest imposante bezienswaardigheden van hetland zien:het Columbia Icefield, een gigantische gletsjer. Op de weg naar de gletsjer staan bordjes waarop te zien is wanneer de gletsjer op dat punt was. Kort samengevat: de gletsjer is enorm gekrompen de laatste 100 jaar. Wegens het gevaar voor gletsjerspleten mogen we niet de gletsjer op, maar vanaf de zijkant is het nogg steeds imposant.

Daarna rijden we verder richting onze bestemming van vandaag. We stoppen nog bij de Athabasca Falls, de waterval met de meest krachtige stroming van de Parks. Een enorm kabaal en veel schuimend, kolkend water!

Bij ons hotel aangekomen hebben we 2 mooi ruime kamers, compleet met een keukentje. We kunnen ons ontbijt dus goed koelen deze keer! Tot gauw maar weer, groetjes van ons allemaal.

annie en gerard

We lezen het al als wij ook niet meegaan wordt er weer bedorven voedsel gegeten,maar het gaat al weer beter begrijpen wij
wij wensen jullie een onvergetelijkereis toe
Vandaag[ 13.06] zijn we naar de trouwerij van mike en dorien geweest een prachtig paar gr annie en gerard

Betsie en Jan

Wat een prachtig land met mooie natuur om zo te zien.Hopelijk gaat het met Josè wat beter zodat ook zij er nog van kan genieten.Martin,Josè,Bianca en Lutzen,wij wensen jullie nog vele goede en fijne dagen,geniet er samen van.
Groetjes Jan en Betsie

mirjana

wat fijn dat het wat beter gaat met jose
geweldige verhalen! geniet ze :D