Lûtsen en Bianca in IJsland

Jasper NP en een verlaten wintersportoord

Na onze aankomst in Jasper, zoals in het vorige verhaal beschreven, hebbben we heerlijk gegeten en goed geslapen. Zaterdag 13 juni hebben we eerst met de auto een rondrit gemaakt naar een diep ravijn, Maligne Canyon geheten, dat erg smal en erg diep is, heel indrukwekkend. Verderop lag het Medicine Lake, een meer dat in de winter vrijwel leeg staat doordat er een heel ondergronds grottenstelsel onder zit. Ook het grootste meer van Jasper NP, Maligne Lake, is erg mooi (eigenlijk is alles mooi hier).

's Middags zijn we met de Jasper Tramway de Whistlers mountain op gegaan. Vanaf deze berg hebben we een prachtig uitzicht over de stad en de bergen, zoals op de foto's wel te zien iss. Het is wel fris daar boven, dus de jas gaat aan. Er ligt ook nog veel sneeuw en ijs op de berg.

José is gelukkig goed aan het opknappen en ze gaat zelfs al weer mee uit eten. Gelukkig maar!

Zondag 14 juni gaan we de NP's uit, op weg naar Sun Peaks. Een rit van zo ongeveer 400 km, wel deels door provinciale parken en ander moois. Onderweg doen we Wells Grey Provincial Park aan, een mooi park met veel watervallen en uitkijkpunten. Hoewel we veel watervallen hebben gezien al, vervelen ze nog niet. Zo zien we de Dawson Falls, maar 5 m hoog maar 91 m breed! Helaas stikt het hier van de muggen en kunnen we de muggenafweer zo snel niet vinden, dus met de jas aan gaan we snel naar de waterval. Toch weten die k*tmuggen ons nog behoorlijk te bijten, behalve José, die smaakt kennelijk nog niet zo lekker

Tongue out

Iets verderop liggen de Helmcken Falls, 2 1/2 keer zo hoog als de Niagara Falls! En erg mooi ook. Maar wel nog steeds veel muggen...

Dan rijden we verder naar Sun Peaks. Eenmaal daar aangekomen valt het vooral op dat het 1. een ongetwijfeld mooi skioord is, maar 2. nu vrijwel uitgestorven leeg is, hoewel we 3, uiteindelijk toch een restaurant vinden om lekker zalm te eten (ja, José ook!). Maar ook hier veel muggen...

Maandag 15 juni gaan we eerst maar naar de plaatselijke VVV. In vrijwel elk zichzelf respecterend dorp of stad is een Tourist Information, war gratis en voor niks info wordt gegeven over touristische attracties, evenementen, uitstapjes, noem maar op. Alleen, hier in Sun Peaks is het zó rustig nog, dat het meisje bij de VVV eerst haar computer moet raardplegen om te kijken wat er is. Pas vanaf eind juni draaien enkele skiliften voor wandelaars en mountainbikers. En het zwembad gaat ook pas dan open. Nee, inderdaad, het is zoals u zegt, het is nog erg rustig hier. Joh.

Na even nadenken of we wel of niet gaan wandelen hier (rekening houdend met de muggen en het enorm druk bezette dorp) gaan we toch maar met de auto naar de een uurtje rijden verderop gelegen stad Kamloops. Daar rijden we naar de Tourist Information, in de hoop dat ze daar meer energie willen steken in een paar verwende Nederlandse touristen die wat informatie willen over mogelijke uitstapjes in de omgeving.

En dat lukt: het meisje doet allerlei leuke suggesties, waarna we uiteindelijk besluiten naar het BC Wildlife Park te gaan. In dit park worden allerlei dieren uit BC (British Columbia, de provincie waar we nu zijn) gehouden. De meeste dieren zijn opgevangen nadat ze gewond zijn geraakt of, zoals de 2 zwarte beren, wees zijn geworden. Een soort dierentuin dus, maar dan anders. Er zijn geen jonge dieren bijvoorbeeld, men fokt niet met de dieren, en waar mogelijk worden de dieren weer in de vrije natuur uitgezet.

We zien onder anderen Grizzlys van dichtbij, zwarte beren, wolven, uilen, adelaars, berggeiten, elanden en bisons. Erg leuk en ook leerzaam, want er zijn geregeld voerrondes waarbij een medewerker een en ander vertelt over de beesten. En o ja, we kunnen ook eindelijk een eland op de foto zetten! We krijgen ook nog een heuse regenbui over ons heen, hoewel, we schuilen onder een mooi afdak, samen met een pauw. Inderdaad, net als op de Smidskamp hebben ze ook hier een Jeroen! we hebben trouwens nog vrijwel geen regen gehad hier, volgens de gratis krant die vanochtend onder de deur door werd geschoven is het hier ook erg droog en klagen de boeren er al over. Goh, waar ken ik dat toch van...

Morgen, dinsdag 16 juni (het is nu al dinsdag in NL, maar wij leven hier 9 uur vroeger, dus op dit moment is het nog maandag rond 18:30u bij ons), reizen we verder naar Whistler, ook weer een skigebied. De Olympische Spelen van 2010 worden deels daar gehouden. Hopelijk is in Whistler meer te beleven dan hier in Sun Peaks, hoewel we ons ook nu weer prima hebben vermaakt! Groetjes van ons allemaal!

Hanneke

Jeroentje! Die is ook overal populair he haha! :)) Maar leuk om jullie verhalen te lezen, al een hoop gezien en meegemaakt dus! Geniet nog even van jullie laatste week! Liefs!