Lûtsen en Bianca in IJsland

Op IJsland!

Hallo allemaal!

Hier is het eerste verslag vanaf IJsland :) Na onze stem te hebben uitgebracht en een prima treinreis (Ingrid nog bedankt voor het wegbrengen naar Statiion Brummen Centraal) en goede vluchtmet Icelandair kwamen we vol verwachting aan op IJsland rond 15:15u lokale tijd, die twee uur achterloopt op de tijd thuis..

Bijhet afhalen van onze huurauto wachtte ons een verrassing, wekregen een gratis upgrade. We hadden de simpelsteautogereserveerd (een OpelCorsa tweedeurs-achtig autootje) en kregen nu een SuzukiJimny. Toch net even wat meer ruimte ;) al onze bagage paste gelukkig met gemak in de Jimny.

Van het reisbureauhebben eeneen routebeschrijving gekregen, die we netjes volgden. We redenzowaar op een vierbaansweg! richting Reykjavik, de hoofdstad. Het landschap rond het vliegveld, dat50 km van Reykjavik afligt, is vrijkort geleden nog maar gevormd door een vulkaanuitbarsting en er groeit geen enkele boom. Alleen paarse bloempjes, die we snel op de foto zullen zetten voor de lezersvraag (welke bloem is dit?). Al rijdens zien we ook de eerste vulkanen, flinke puisten in hetlandschap. Het rijden is heel goed te doen zo, het verkeer is relaxed en de weg goed.

NaReykjavikslaan we af richting het binnenland, richting Laugarvatn en Thingvellir, waar we morgen(vandaag dus ;) )terugkomen. Nu willen we eerst ons hotel vinden en wat eten. In het vliegtuig hebben we alleen wat te drinken gehad en op de luchthaven zijn we direct naar de autoverhuur gegaan, dus we krijgen zo langzamerhand trek!

Na Thingvellir is de weg een gravelweg met kuilen en hobbels, ook leuk. Al hobbelend zien we wel een prachtig landschap met zwarte bergen. Na een tijdje hobbelen verandert de weg weer in een asvaltweg. Ineens zien we in de verte een waterstraal omhoog spuiten, een geiser! Ons hotel moet daar in de buurt liggen. Sterker nog, als we dichterbij komen, zien we dat ons hotel recht tegenover de geiser ligt! Omdat de geiser die hier is, elke 4 tot 8 minuten spuit, gaan we eerst inchecken en onze auto uitladen. We zitten in een soort bungalowtje met uitzicht op een rivier.

We eten in het hotel en gaan daarna de geiser bekijken. Gewoon de weg oversteken, super hoor en geen last van bussenvol touristen, want die zijn er alleen overdag, naar het schijnt. Het hele gebied hier is geothermisch actief, er zitten modderpotten en heetwaterbronnen en alles stoomt en rommelt en borrelt. Erg indrukwekkend!

De oude geiser, Geysir, is de naamgever van alle geisers, ook die in oudere keukenkastjes. Vroeger spoot deze Geysir elk half uur een straal van 40 tot 60 m, maar op een bepaald moment hield hij er mee op. Na een aardbeving in 2000 kwam Geysir weer tot leven en spuit hij af en toe een paar meter. De geiser die hier wel heel actief is, is Strokkur, honder meter verderop. Elke 4 tot 8 minuten spuit er een heetwaterkolom zo'n 20 meter de lucht in. Vlak voor hij gaat spuiten verschijnt er een bubbel, die ook op de foto staat. Dan met een enorm geweld, spuit heet water omhoog. Wat een geluid ook!

Moe maar voldaan gaan we best vroeg slapen, want ondanks dat er maar 2 uur tijdverschil is, hebben we toch een kleine jetlag ;)

En vandaag, 10 juni, hebben we wlan in het hotel zoals jullie zien. De verkiezingsuitslag geeft te denken, ons idee is dat we over 2 jaar weer naar de stembus mogen ;) maar we zullen zien. Het is hier regenachtig en nevelig, dus we voelen ons al helemaal thuis. We gaan vandaag naar Thingvellir en Gulfoss, de Gouden Cirkel. Tot later!

schone zus

Wauw, ziet er allemaal goed geregeld uit en bijzonder land zo te zien. Ik ga snel ff googelen wat voor plant het is, wat valt er te winnen????

Dikke kus van schone zus en rest van de fam!

(ps, graag gedaan hoor ;) )

Maureen

Mooie omgeving daar, lijkt me geweldig om daar eens heen te gaan! Veel plezier daar! Ik volg jullie graag!

En v.w.b. de lezersvraag, dat is een lupine. Als ze daar veel voorkomen betekent dat dat er weinig kalk in de grond zit, ze hebben voorkeur voor een zure tot neutrale grond. Met een vulkanisch eiland is dat natuurlijk niet zo gek...
Vroegah.. werden ze vaker op braakliggende landbouwgrond gezaaid, als groenbemester.

Geweldige bloemen overigens! Ik had ze ook in de tuin. ;)

Ruud Petrik

Voor deze bloemen hoef je niet naar ijsland,die staan misschien wel bij de buren in de tuin.
Het zijn Lupinen,ga ik door voor de volgende vraag?

Groetjes Ruud.

Big Brother

was dan ook naar Brummen-de Pothof gegaan, dat scheelt je echt veel tijd...

Ziet er inderdaad lekker uit. En die kijkersvraag: is dat geen geelgerande tjiftjap margriet?