Lûtsen en Bianca in IJsland

Nova Scotia sightseeing!

Na twee prima verlopen vluchten (OK, wel een beetje turbulentie, maar dat mag de pret niet drukken) zijn we in Canada beland. Les 1: wees niet te eerlijk als je door de douane gaat: de bloembollen die we hadden meegenomen, moesten ingeleverd worden. Jammer maar helaas.

Het ophalen van de huurauto verliep prima, een Dodge Grand Caravan. Foto's volgen snel ;-) Het is wel even wennen, zo'n automaat, maar dan rijdt het ook heerlijk relaxed. Er is zelfs een GPS meegeleverd! Dus op naar Antigonish, waar Anna en Gerard wonen (en een groot deel van de rest van de familie). Na twee uur rijden door een prachtig weids land, arriveren we laat in de middag bij hun huis, wauw wat een villa! Prachtig gelegen, bovenop een heuveltje met weids uitzicht.

Na het kennismaken met Anna en Gerard begint het tijdsverschil toch wel enigzins merkbaar te worden (het is hier 5 uur vroeger dan in Nederland). Gelukkig slepen ze ons erdoor met een leuk spel genaamd Crokinole, het is iets met damstenen over een bord schuiven en dan elkaar van het bord proberen te schuiven. Rond tienen is het toch echt bedtijd!

Woensdag 3 juni word ik op een redelijk normale tijd wakker, niet eens midden in de nacht maar 'gewoon' rond achten. Zou de jetlag er niet komen deze keer? TIjdens het ontbijt (lekkere muffins, maar ook gewoon bruinbrood) legt Anna enkele mogelijkheden aan ons voor voor vandaag. We besluiten vandaag de omgeving te gaan verkennen. Met de auto rijden we over het eiland, langs de kust. Geweldige vergezichten, maar wat vooral opvalt: de rust. MIsschien komt dat omdat het toeristenseizoen nog niet echt is begonnen, maar het is super :-)

Na deze rit gaan we langs alle familie, om te zien op welke plaatsen Anton en Feem destijds allemaal gebouwd hebben. Grote stukken grond zijn door hen ontgonnen en ze hebben het begin gemaakt van wat nu een grote boerderij is met 120 melkkoeien. Hun kinderen zijn ook enorm ondernemend, zo is er een Overmars eierboerderij, een slachterij/ vleesverwerkings-bedrijf, een tankstation en een kalveropfokboerderij. We krijgen een rondleiding van de huidige eigenaar van de boerderij, Robert, een zoon van de broer van Gerard dus een achterneef van ons. Erg interessant om de Canadese manier van melkvee houden te zien!

Na deze sightseeing eten we geheel in stijl vis, lekker buiten op de veranda met zicht op kolibries! Dacht ik dat die alleen in tropischer gebieden leven, blijken die in de zomer naar hier te migreren. En met een speciale suikerwaterhouder kun je die van dichtbij bekijken :-)

En morgen gaan we de Cabott trail doen, een rondrit over het bovenste deel van Nova Scotia, Cape Breton Island. Het schijnt een van de mooiste trails te zijn, dus we zijn erg benieuwd! Omdat hier geen draadloos netwerk is, kan de laptop niet online. We kunnen dus nog even geen foto's laten zien, maar dat komt snel. Groetjes van ons allemaal!

Margreet

Dit klinkt echt als vakantie!!! Genieten jullie maar lekker!
Super om te lezen wat jullie meemaken daar!

Liefs Margreet